‘Als ik kritiek krijg, hakt dat er enorm in. Dat komt namelijk bovenop de kritiek die ik mezelf de hele dag geef. Bij alles wat ik doe, vraag ik me af: ben ik wel goed genoeg?’

Aan het woord is een ervaren leidinggevende. Ze is slim, sociaal en toegewijd. Ze heeft een indrukwekkende carrière gemaakt. En nu is het op. Ze kan niet meer. Tot grote verbazing van haar omgeving.

Helaas is ze niet alleen. Steeds vaker ontmoet ik succesvolle leidinggevenden en professionals, die opeens door hun benen zaken. Terwijl ze altijd buitengewoon presteerden. Wat is hier aan de hand?

Valse Hoop-gedrag als motor van je succes

Psycholoog Ingeborg Bos beschrijft hoe je als kind niet-effectieve gedragspatronen ontwikkelt, wanneer er niet volledig in je emotionele behoeften wordt voorzien. Een veel voorkomende vorm van zo’n gedragspatroon is Valse Hoop-gedrag: Je denkt dat je hard je best moet doen om te krijgen wat nodig hebt (wat nooit komt).

Als je volwassen bent, blijf je onbewust in dit patroon volharden. Hard werken, je best doen en bij tegenslag doe je er nog een schepje boven op. Dit gedrag kan je heel ver brengen. Het kan de motor zijn van je succes. Veel leidinggevenden zijn op deze positie beland omdat ze zo hard hebben gewerkt.

De keerzijde van Valse Hoop-gedrag: uitputting

Met hard werken is niets mis. Maar wanneer je werkt vanuit Valse Hoop-gedrag, bestaat het risico dat je jezelf kwijtraakt en volledig uitgeput raakt. Je rent letterlijk jezelf voorbij. Je bent streng voor jezelf, want je ziet de wereld vanuit de illusie dat het nooit genoeg is. Hoe onderscheid je nu gezonde ambitie van Valse Hoop-gedrag?

Symptomen van het ‘Valse Hoop-syndroom’

  • Je ervaart veel adrenaline in je lijf
  • Je voelt je constant opgejaagd
  • Je slaapt slecht
  • Bent onrustig
  • Je voelt je angstig, maar hebt geen idee waarom
  • Je piekert
  • Je hebt het gevoel dat je altijd harder en meer moet werken om je doel te bereiken
  • Je bent niet echt tevreden wanneer je je doel bereikt want je volgende doel dient zich al weer aan…

Hoe transformeer je Valse Hoop-gedrag in gezonde ambitie?

  1. Zet je Valse Hoop-gedrag eens in het licht. Wat zijn je patronen? Waar doe jij je best voor? In welke situaties schiet jij in de overdrive?
  2. Stop eens een week bewust met je best doen. Verduur het ongemak. Wacht tot het weer weg ebt en handel dan. Doe iets goed genoeg.
  3. Ga actief sporten. Zo bouw je je adrenaline op een gezonde manier af en kun je de wereld weer zien zonder die rennende hamster in je hoofd.

Wil je meer weten over werken vanuit Valse Hoop?

Lees dan eens het boek Illusies van Ingeborg Bosch. Het boek biedt waardevolle inzichten om je eigen gedrag en dat van anderen op de werkvloer te begrijpen.

Wil je in de praktijk aan de slag om je patronen onder de loep te nemen?  Als trainer in informeel leiderschap help ik je graag. Neem contact op voor een vrijblijvend verkennend gesprek via info@mariekevanginkel.nl